Voedingssupplementen

      Geen reacties op Voedingssupplementen

Voedingssupplementen

Als aanvulling op wat je dagelijks eet kun je voedingssupplementen nemen in de vorm van pillen, poeders, druppels, capsules en drankjes. Voedingssupplementen bestaan uit vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen. Dit wordt zowel separaat als in combinatie – in de vorm van een multivitamine product- aangeboden.

Sneller door het lichaam opgenomen

De in voedingssupplementen aanwezige stoffen hebben een gelijke werking als vitamines en mineralen die in eten en drinken zitten. Bewezen is echter dat de stoffen in supplementen sneller door het lichaam worden opgenomen dan de stoffen in je dagelijkse kost. Doorgaans krijg je via je normale eten al voldoende binnen. Zwangere vrouwen, jonge kinderen en ouderen kunnen echter behoefte aan aanvulling hebben, zoals sporters ook vaak gebruik maken van voedingssupplementen.

Weet hoeveel je neemt

Als je besluit voedingssupplementen tot je te nemen, moet je wel precies wat hoeveel je tot je neemt. Gebruik je te veel of te lang dan kan het schadelijk voor je lichaam zijn namelijk. Dit gaat zeker op voor de vitaminen A, D en B6 en voor calcium, magnesium, selenium en jodium. Koop je je voedingssupplementen in ons land bij de apotheek of in de supermarkt, dan kun je ervan uitgaan dat het goed is. Deze producten zijn namelijk vooraf gecontroleerd. De aangeboden supplementen die via internet aangeboden worden zijn daarentegen niet altijd betrouwbaar. Er zijn gevallen bekend dat er hoge doseringen in de supplementen voorkwamen die behoorlijk wat risico’s met zich meebrachten.

Grotere kans op kanker

Over risico’s en voedingssupplementen gesproken, het is bewezen dat supplementen met hoge doseringen antioxidanten de kans op het krijgen van kanker vergroten. Dan heb je het over meer dan 15 milligram betacaroteen per dag als het gaat om longkanker en meer dan deze dosis in combinatie met vitamine A en E over maagdarmkanker. Is er sprake van hoge doseringen antioxidanten in het lijf dan kunnen pro-oxidant effecten optreden. Zoals de naam al doet vermoeden heeft dit precies het omgekeerde effect van wat je van een antioxidant verwacht. Heb jij te maken met hart- en vaatziekten, pas dan ook altijd op met het gebruik van antioxidanten en voedingssupplementen in het algemeen. Houd je aan de dosering. Overigens is geen negatief effect op de gezondheid vastgesteld als mensen met hart- en vaatziekten te veel van deze stof tot zich nemen, zoals van een positief effect ook geen sprake is.

Kortom; het nemen van voedingssupplementen is op zich prima, mits je maar weet hoeveel je mag nemen. Anders kan sprake zijn van een averechts effect.

 

Klik hier voor meer informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *